انجمن علمی فناوران زنجیره بلوک ایران معتقد است که رفع مشکل برق کشور با صنعت ماینینگ امکانپذیر می‌باشد و مشکلات برق می‌تواند با کمک صنعت رمز ارزها برطرف شود. این بیانات در نشست یازده آبان که جهت بررسی مشکلات صنعت استخراج برگزار شده بود، مطرح گردید.


انجمن بلاکچین ایران


انجمن فناوران زنجیره بلوک ایران با عنوان «انجمن بلاکچین ایران» فعالیت خود را از سال 1396 آغاز کرده است. این انجمن اعتقاد دارد رشد صنعت استخراج رمز ارزها در کشور بدون مشارکت مردم غیرممکن است، بابت این اعتقاد هم به تمام دغدغه‌های دولت و حاکمیت در مورد رمز ارزها احترام می‌گذارد. البته انجمن بلاکچین ایران همچنین باور دارد که این دغدغه‌ها را می‌توان با کمک صنعت رمزارزها برطرف کرد و در این راستا برای انتفاع کشور و کاهش جرائم حوزه رمز ارزها، آماده است تا تمام این پژوهش‌ها و راهکارها را در اختیار دولت قرار دهد. انجمن فناوران زنجیره بلوک ۱۱ آبان‌ماه به منظور همین تبادل اطلاعات و رفع مشکل برق کشور با صنعت ماینینگ، نشستی را با موضوع «بررسی مشکلات صنعت استخراج رمزدارایی» برگزار کرد.

در این جلسه آقایان عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن، سید امید علوی، ریاست هیئت‌مدیره جدید انجمن و مسعود نیلی، ریاست کارگروه استخراج و عضو منتخب هیئت‌مدیره جدید حضور داشتند و به بررسی دیدگاه‌ها و مواضع انجمن در مورد مشکلات صنعت استخراج پرداختند.

در این راستا، امید علوی ضمن اشاره به این موضوع که انجمن از هر فرصتی برای ارائه توصیه‌ها و هشدارها به دولت استفاده کرده است، بیان کرد: در حال حاضر بسیار نگران صنعت استخراج ارز دیجیتال در کشور هستیم؛ زیرا قوانین اشتباه و سو مدیریت‌های آن در کنار بحران‌های دیگر به صنعت برق کشور ضربه می‌زند.

رئیس هیئت مدیره منتخب انجمن همچنین گفت: در کشور ما 14 هزار مگاوات تراز منفی برق وجود دارد که قوانین ضعیف و نرخ‌های شناور برق باعث شدند بیش از 80 درصد صنعت استخراج ارز دیجیتال زیرزمینی شود. در حالی که از سال 97 هشدارهای لازم و راهکارهای بهره‌گیری از صنعت استخراج ارز دیجیتال را به دولت و مسئولین داده‌ بودیم.


سه هزار مگاوات کمبود برق در زمستان


علوی همچنین معتقد است وضعیت کنونی به دلیل عدم ایجاد بستر برای فعالیت شفاف و قانونی در کنار عدم استفاده از ظرفیت کارشناسی بخش خصوصی و انجمن‌های علمی ایجاد شده است. وی در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که هرچند تاکنون سابقه کمبود برق در زمستان را نداشتیم؛ اما امسال حدود 3 هزار مگاوات کمبود برق در زمستان خواهیم داشت که خاموشی‌ها از همین الان شروع شده است؛ لذا اگر مسئولان وزارت نیرو به فکر حل مشکلات نباشند و مانند وزیر قبلی وزارت نیرو اقدام کنند، آنگاه با وضعیت بغرنجی روبه‌رو خواهیم شد.


راهکارهایی جهت رفع مشکل برق کشور با صنعت ماینینگ


عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن نیز با اشاره به راهکارهای ارائه شده به دولت توسط این انجمن بیان کرد: «ما در کشور مشکل ذخایر گاز نداریم، مشکل ما تبدیل و زیرساخت توزیع و انتقال است. ما در دولت قبل در طرحی درخواست کردیم که وزارت نیرو نیروگاه‌های برق و گازی را که مازاد انرژی دارند، اعلام کند تا به قیمت تمام‌شده آن را بخریم؛ اما با این موضوع در لحظه مخالفت کردند. ما در شمال غرب کشور نیروگاه‌هایی داریم که زیرساخت انتقال آن‌ها درست نشده؛ ما به‌عنوان راهکار موقت پیشنهاد دادیم و گفتیم اجازه دهید در آنجا با قیمت تمام شده استخراج انجام دهیم تا نقدینگی وزارت نیرو به گردش در بیاید.»

مسعود نیلی هم اضافه کرد نیروگاه‌های تولید پراکنده به وزارت نیرو فروشی ندارند؛ زیرا وزارت نیرو نمی‌تواند از آن‌ها خرید کند؛ بنابراین این نیروگاه‌ها ورشکسته شدند. این شبکه‌ها در نقاطی که به شبکه فشار وارد کنند، قرار ندارند؛ اما باز هم اجازه بهره‌برداری را به ما نمی‌دهند؛ زیرا آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند. رئیس تأمین‌کنندگان برق سیکل ترکیبی می‌گوید پروژه‌های سیکل ترکیبی را زمانی می‌توان تکمیل کرد که هزینه آن را تامین کنند. در این صورت با ورود سرمایه جدید و بدون مصرف حتی یک متر مکعب گاز می‌توان 15 هزار مگاوات را به برق کشور اضافه کرد. البته دولت نیز تعهد داده بود که این پروژه‌ها را تکمیل کند. ولی به دلیل عدم تأمین نقدینگی از طرف دولت مسکوت مانده‌ است؛ بنابراین صنعت ماینینگ می‌تواند راه‌حلی برای صنعت برق کشور باشد.

انجمن بلاک‌چین نگرانی‌های زیادی را در مورد سکوت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط دولت جدید و عدم مشارکت بخش‌های خصوصی دارد. آن‌ها می‌گویند آمادگی کامل جهت ارائه راه‌حل‌های تست شده کارشناسی برای رفع مشکل برق کشور با صنعت ماینینگ را دارند.

 هر چند که در حال حاضر تاکنون چند مصوبه در خصوص استخراج رمز ارز نوشته شده است و هم‌چنین قرار است بانک مرکزی دستورالعملی را برای رمز ارزها بنویسد ولی هنوز شاهد بی تصمیمی‌ها و بلاتکلیفی‌ها در این فضا هستیم. علوی می‌گوید در کشور ما یک منبع قدرت نامعلوم مانع قانون‌مند شدن رمز ارزها شده است. به طوری که اجازه تدوین و اجرای هیچ دستورالعملی را نمی‌دهد. علوی امیدوار است که دولت جدید راهکارهای بخش خصوصی را برای برطرف کردن مشکلات گاز و برق جدی بگیرد و بیان می‌کند که ذهنیت بسته برخی از نهادها در مورد صنعت ماینینگ باعث به وجود آمدن یک فضای بدون تصمیم‌گیری در حوزه رمز ارزها شده است.

انجمن بلاکچین ایران با برگزاری این نشست‌ها درصدد است تا بتواند در راستای اهداف خود همراه چاره‌اندیشی در ارتباط با بی‌قانونی حوزه رمزارزها در ایران، گره ای از مشکلات کشور باز کند و راهکارهایی را جهت رفع مشکل برق کشور با صنعت ماینینگ ارائه دهد.