با توجه به رشد سریع اقتصاد دیجیتال در جهان و جاماندن ایران از این قطار پرسرعت، انتظار بر اینست که گام‌های موثرتری جهت تسهیل فرآیندهای دیجیتالی شدن اقتصاد در ایران برداشته شود؛ اما افسوس که نه تنها تسهیل‌گری مشاهده نمی‌شود بلکه به نظر می‌رسد موانع جدیدی از جمله الزام نماد اعتماد الکترونیکی نیز بر سرراه این نوع کسب و کارها قرار داده شده است.

در شرح این موانع همین بس که شرکت شاپرک در پیامی به شرکت‌های پرداخت‌یاری اعلام نمود که اخذ نماد الکترونیک از تاریخ سوم آذرماه برای پذیرندگان درگاه‌های پرداختی جدید الزامی است. در ادامه نیز عنوان کرده از این پس افزودن پذیرنده جدید بدون وجود اینماد امکان پذیر نیست.

الزام اینماد جهت دریافت پذیرنده جدید، در حالی رخ داده است که صرافی‌های رمزارز در ایران در حال حاضر امکان دریافت اینماد را ندارند و با دستور مرکز توسعه تجارت الکترونیک به صورت موقت بدون اینماد می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. در همین راستا نیز پیش‌ترمتخصصان و فعالان حوزه کریپتو از طرق مختلف مخالفت خود را با الزام اینماد اعلام کرده بودند.

بعد از اعلام این خبر توسط شرکت شاپرک، انجمن فناوران زنجیره بلوک ایران و انجمن فینتک الزام اینماد را کاری نادرست برشمردند. این دو انجمن در بیانیه‌هایی جداگانه مجددا مخالف خود را با اجباری شدن اینماد ابراز کردند.


بیانیه انجمن فینتک در مخالفت با الزام اینماد


انجمن فینتک تبدیل نماد اعتماد به رگولاتور کسب و کارهای اینترنتی و سامانه جامع مجوزدهی در فضای مجازی را از مهمترین عوامل تشدید سیل مهاجرت جوانان برشمرد. این انجمن ضمن بیان جایگاه 178 اُم ایران در میان 190 کشور جهان از نظر سهولت اعطای مجوز، اشاره‌ای نیز به رتبه 33 و 16 کشورهای ترکیه و امارات به عنوان دو رقیب در منطقه کرد.

در این بیانیه، انجمن فینتک پس از معرفی خود به عنوان ایجاد کننده زیرساخت میلیون‌ها شغل، اعلام کرد:

" تبدیل شدن اینماد از یک نشان اختیاری به پنجره واحد مجوزهای فضای مجازی کاملا برخلاف طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار بوده و عامل جدی افزایش مهاجرت نخبگان و کارآفرینان در سال‌های آتی خواهد بود. "

این انجمن در ادامه افزود:

" امروزه راه‌اندازی و موفقیت کسب‌وکار است که باید در کشور ارزشمند باشد، نه دریافت مجوز و فتح قله‌ی انحصار! "


بیانیه انجمن بلاکچین ایران در مخالفت با الزام اینماد


انجمن فناوران زنجیره بلوک یا همان انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه " اينماد را به «قربانگاه نوآوري» در اكوسيستم استارتاپي تبديل نكنيد!" بیانیه خودش را آغاز کرده است. این انجمن، ضمن خطرناک شمردن این تصمیم، باقی ماندن ساختارهای سنتی و مجوز محور را برای حوزه های نوین مناسب نمی‌بیند. همچنین، این قدام را مانعی برای ایجاد مدل کسب وکار جدید در اکوسیستم استارتاپی و به ویژه اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور ارزیابی می‌کند.

انجمن بلاکچین ایران معتقد است که الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. از جمله این پیامدها در بیانیه‌ی خود به موارد ذیل نیز اشاره نموده است:

  • دلسردي صاحبان ايده‌ها و فناوريهاي جديد و آسيب اشتغالِ رو به رشد در اكوسيستم استارتاپي كشور.
  • زيرزميني شدن فعاليتهاي نوآورانه و گسترش فرار مالياتي در اكوسيستم استارتاپي
  • تشويق استفاده از روشهاي جايگزين براي دريافت هزينه خدمات اينترنتي از كاربران
  • سوق دادن كارآفرينيان صاحب ايده‌هاي جديد و نوآورانه به راه اندازي كسب و كار در ساير كشورها

در ادامه این بیانیه، انجمن فناوران زنجیره بلوک آورده شده است:

" در حالي كه سياست هاي كلان كشور بر رفع موانع توليد و افزايش رتبه سهولت كسب و كارها متمركز مي‌باشد. اجباري كردن اينماد به معناي ايجاد يك « َابَر مجوز» يا به بيان ديگر يك « اَبَرمانع» براي اقتصاد ديجتال كشور بدون توجه به روش‌هاي نوين تنظيم گري، امري آسيب زا و نگران كننده به نظر مي‌رسد. "


انجمن بلاکچین خراسان نیز در کنار انجمن بلاکچین ایران و انجمن فینتک از مراجع ذی‌صلاح تقاضا دارد تا الزام نماد اعتماد الکترونیکی را برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مورد بازبینی قرار دهد. همچنین جهت تسهیل روند پیشرفت کسب وکارهای نوین و اکوسیستم‌های بلاکچینی قدمی رو به جلو بردارد. انجمن بلاکچین خراسان همچنین تقاضا دارد که این مراجع، مانع اجرای اقدامات شتابزده و غیرکارشناسی شود.