بیانیه کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتشار حاشیه‌های اخیر پیرامون رمزارزها، تبادل آن‌ها در داخل ایران و وب‌سایت‌های خریدوفروش ارزهای دیجیتال، منتشر شده است.


عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بیانیه‌ای در راستای انتشار حواشی مربوط به تبادل رمزارزها در ایران منتشر کرده است. در متن این بیانیه آمده است:

« روند نزولی فعلی بازار سرمایه و بورس ایران پس از یک دوره رشد خیره‌کننده جزء لاینفک و طبیعی هر بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا می‌باشد و نشان از سلامت بازار دارد. لیكن تشویق‌های علنی و بیش‌ازحد برخی مسئولین دولت به سرمایه‌گذاری در بورس موجب ایجاد انتظارات خارج از دایره منطق در بین سرمایه‌گذاران گردیده و انداختن تقصیر وضعیت طبیعی و سالم بورس ایران به گردن هر حوزه یا موضوع دیگری چیزی جز فرافكنی نیست.»

در ادامه‌ی این بیانیه، با یادآوری دستور ناپذیری فناوری بلاک چین و علاقه مردم به پدیده اقتصادی‌ای به نام رمز ارزها، اعلام می‌کند که عدم وجود شرایط مناسب داخلی سبب سوق مردم به استفاده از پلتفرم‌های خارجی می‌شود. در این راستا توصیه می‌کند که بجای مقابله با پدیده‌هایی از این جنس، بستر را برای امنیت سرمایه‌های ملی ایجاد نمایند.

در این بیانیه مزایای وجود پلتفرم‌های تبادل رمزارز داخل کشور بیان می‌شود و در ادامه‌ی آن، ایجاد انحصار در حوزه تبادل به‌شدت محکوم می‌شود و نهایتاً به ابلاغیه شبکه پرداخت شاپرک به‌صورت ذیل اشاره می‌کند:

« تغییرات دستوری اعلام‌شده توسط شرکت شاپرك به پرداخت یارها چیزی جز به هم زدن امنیت و آرامش و شفافیت و کنترل موضوعات مجرمانه حوزه تبادل رمز ارزها را در پی نخواهد داشت.»

پیش‌تر نیز کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با همراهی انجمن بلاک چین و انجمن فین تک ایران در ارتباط با حواشی اخیر مبنی بر احتمال مسدودسازی درگاه‌های بانکی وب‌سایت‌های خریدوفروش ارزهای دیجیتال، بیانیه‌ای مشترک را منتشر کرده بود که می‌توانید از این پیوند آن را مشاهده کنید.

متن کامل بیانیه کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور را از پیوند زیر می‌توانید مشاهده کنید.