‏۲۳ تیر ۱۴۰۰

‏زمان مطالعه : 6 دقیقه

آریا کوین (Arya Coin) یک اِسکم دیجیتالی جدید

آریا کوین کلاهبرداری است!

آریا کوین (Arya Coin) یک کوین ایرانی است که بر حسب ادعای گردانندگان و سازندگان آن، با هدف ایجاد یک روش پرداخت نظیر به نظیر (Peer to Peer) و غیرمتمرکز ایجاد شده است؛ درست مثل بیت کوین! نکته جالب اینجا است که این کوین با یک پروژه کلاهبرداری دیگر به نام مستر دیجی کوین (Mrdigicoin) مرتبط است و گویا هر دو توسط یک تیم ساخته شده‌اند.

Arya Coin یا AYA طبق ادعای سازندگان آن، اولین ارز دیجیتال ایرانی است. آنها می‌گویند تراکنش‌های این کوین روی بلاکچین آن ذخیره می شود و امکان استخراج هم دارد. در بررسی این پروژه نکات قابل تأملی وجود دارد:


ظاهرسازی برای عوام‌فریبی


وقتی وارد سایت این پروژه می‌شوید، می‌بینید که ظاهر سایت به زبان انگلیسی است تا نمود بین‌المللی آن را نشان دهد.

آنها در سایت‌های ایرانی مثل تابناک و سایت‌های خارجی مثل CCN با پرداخت پول تبلیغات کرده (رپورتاژ) و خود را معرفی کرده‌اند. حتی خود سایت CCN گفته که بابت این مقاله پول پرداخت شده است و هیچ مسئولیتی متوجه سایت CCN نیست. در این سایت‌ها آمده که کارمزد همه تراکنش‌ها ثابت و 0.001 آریاکوین است.

آنها برای اعتبار بخشیدن به کوین خود، ادعا می‌کنند که AYA با کوین‌های معتبر دیگر مبادله شده است. اما در سایت CoinMarketCap هم اگر سرچ کنید، متوجه می‌شوید که این کوین فقط با چند کوین ناچیز دیگر که احتمالاً شت کوین هستند، مبادله شده است. قیمت آن هم در زمان نگارش مقاله 0.01088 دلار است که بسیار ناچیز است.


وایت پیپر تقلّبی

برای بررسی هر کوینی ابتدا باید وایت پیپر (White paper) آن را بررسی کرد. وایت پیپر، یک سند است که پروژه در تلاش است آن را به انجام برساند. وایت پیپر یک پروژه، شامل تعریف کردن دقیق پروژه، تمام اطلاعات در مورد توکن‌ پروژه، نوع استفاده از مبلغ جمع‌آوری شده از طریق فروش توکن‌های پروژه، معرفی تیم توسعه‌دهندۀ پروژه و … است.

۸۰ درصد وایت پیپر آریا کوین، یک رونویسی تمام‌عیار از وایت پیپر بیت کوین است. فقط چند قسمت جزئی را خود آریا کوین نوشته و در آن به تفاوت این پروژه با بیت کوین اشاره کرده است؛ که آن هم بیشتر مربوط می‌شود به نحوۀ خرید و فروش در صرافی‌های آفلاین! (یعنی یک سری نمایندگی در ایران دارند که امکان خرید و فروش ریالی و بدون کارمزد را به شما می‌دهند.)

این قضیه نشان می‌دهد که به هر دلیلی وقت زیادی صرف نوشتن وایت پیپر نشده است.

در ابتدای وایت پیپر آریا کوین، نام مستر دیجی کوین هم آمده است. در واقع مستر دیجی کوین، آریا کوین را راه‌اندازی کرده است.

سایت مستر دیجی کوین (mrdigicoin) یکی از سایت‌هایی است که به کاربران خود اجازه می‌دهد دوج کوین (Dogecoin) استخراج کنند. این سایت توسط یک تیم ایرانی راه‌اندازی شده و توانسته کاربران زیادی را جذب کند. مستر دیجی کوین مدعی است که شما به وسیلۀ برنامه‌های سرمایه‌گذاری این سایت، می‌توانید با پرداخت از طریق دوج کوین، بیت کوین و لایت کوین، در استخراج ابری (Cloudmining) دوج کوین مشارکت کنید. یعنی از طریق جذب سرمایه از کاربران، دستگاه‌های استخراج خریداری می‌کنند.

این سایت ادعا کرده که اگر در طرح آنها سرمایه‌گذاری کنید، سودهای ماهیانه قطعی به دست می‌آورید. این سود همیشه مثبت است، حتی زمانی که فرآیند استخراج عملاً به‌صرفه نباشد!

این در حالی است که با استفاده از اطلاعات سایت whattomine.com در طول سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سود استخراج دوج‌کوین صفر و حتی زیر صفر، یعنی هزینه‌بردار بوده است.

شما می‌توانید با محاسبه درآمد استخراج در ماشین‌حساب‌های ماینینگ، پی ببرید که سود پرداختی به شما از درآمد استخراج‌شدۀ هر دو ارز بیت‌کوین و دوج کوین بیشتر است. این یعنی قضیه بسیار مشکوک است.

نکته اصلی اینجا است که این طرح خیلی شبیه طرح‌های پانزی است. طرح پانزی یک روش کلاهبرداری است که در آن، سود افراد قبلی با سرمایه افراد جدید پرداخت می‌شود. در پایان به دلیل نبود سرمایه‌گذار جدید، پرداخت سودها قطع می‌شود و طراح این سیستم با سرمایۀ جذب‌شده متواری می‌شود.


گیت‌هاب خلوت


گیت هاب (Github) جایی است که همۀ پروژه‌های منبع باز، اطلاعات خود را در آن در معرض دید عموم قرار می‌دهند. کار بسیار ساده‌ای است و می‌توان کدها را از جایی دیگر در آن کپی کرد.

تمام کدهای پروژۀ آریا کوین، در یک روز و توسط یک فرد که تنها Contributer پروژه است به گیت هاب اضافه شده است. وقتی وایت پیپر پروژه را از روی بیت کوین رونویسی می‌کنند، مسلم است که برای کدنویسی آن هم خیلی وقت نگذاشته‌اند.


اکثر کاربران آن در ایران هستند

با مراجعه به سایت الکسا (Alexa) می‌بینیم که 72 درصد کاربران آن در ایران هستند و احتمالاً بقیه هم ایرانیانی هستند که به خاطر وارد شدن با فیلترشکن، موقعیتشان در کشورهای دیگر نمایش داده می‌شود.


۷۳ درصد آریا کوین‌ها در یک کیف پول


طبق اطلاعات موجود در بخش Explorer خود سایت آریا کوین در زمان نگارش مقاله، ۷۳ درصد آریا کوین‌ها در یک آدرس کیف پول نگهداری می‌شوند. وقتی 73 درصد کوین‌ها در اختیار یک نفر باشد، احتمال حمله 51 درصدی بسیار بالا می‌رود. این یعنی پروژه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.


هش ریت پایین


سازندگان آریا کوین اصرار دارند که بگویند الگوریتم استخراج آریا کوین (AYA) همانند لایت کوین از نوع Scrypt است. اما هش‌ ریت (Hash Rate) این شبکه در زمان نگارش مقاله در حدود ۲ گیگاهش بر ثانیه است که قابل مقایسه با لایت کوین نیست. هش ریت لایت کوین هم‌اکنون کمی بیش از 280 تراهش بر ثانیه است. همین میزان کم هش ریت شبکۀ آریا کوین، می‌تواند آن را در برابر حمله ۵۱ درصدی آسیب‌پذیر کند.


استقرار هش ریت در دو استخر استخراج کوچک

با مراجعه به وب‌سایت miningpoolstats و سرچ نام AYA، می‌توانید ببینید که دو استخر استخراج (Mining Pool) ۹۵ درصد هش ریت شبکه را در اختیار دارند و به نوبت هش ریت این دو استخر جابه‌جا می‌شود.


سخن پایانی


آریا کوین به وسیله مجموعه پانزی مستر دیجی کوین (mrdigicoin) که از آشناترین نام‌های پانزی اسکم رمزارزهای فعال در ایران است، بنا نهاده شد. این تیم با وعده شراکت در استخراج dogecoin یک سرویس استخراج ابری به راه انداخته و میلیاردها تومان از سرمایه مردم را به غارت برده است. پس از مدتی آریاکوین توسط این تیم ایجاد شد تا جهت سوددهی ماهیانه از آن استفاده کنند.پس از شکایت بسیاری از هم‌وطنانی که سرمایۀ آنها توسط این پروژه دزدیده شده بود، عاملان اصلی آریا کوین در خارج از کشور تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. البته سایت آنها هنوز با پرداخت رمزارز به‌ جای ریال کار خود را ادامه می‌دهد.

منبع: https://b2n.ir/z68097

اشتراک گذاری

دسته بندی ها

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید