دستورالعمل اجرایی خوداظهاری دارندگان دستگاه‌های رمزارز قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر شد. براساس این دستورالعمل گمرک موظف گردید تا حداکثر یک‌ماه ارزش و حقوق عوارض دولتی را تعیین و اعلام نماید؛ همچنین دارندگان دستگاه‌های استخراج باید در سامانه دریافت اطلاعات وزارت صمت ثبت نام نمایند.


براساس مصوبه هیئت‌وزیران در تابستان سال 99 مبتنی بر تعیین و تکلیف دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، دارندگان دستگاه‌های استخراج ارزدیجیتال موظف به خود اظهاری در سامانه وزارت صمت شدند و وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به آماده‌سازی بستر برای این سامانه گردید. در این مصوبه بیان‌شده بود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز باید دستورالعمل و آیین‌نامه مرتبطی را تدوین و ارائه دهد.

حال پس از گذشت چندین ماه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعملی را برای دارندگان دستگاه‌های استخراج منتشر نموده است. براساس دستورالعمل اجرایی خوداظهاری دارندگان دستگاه‌های رمزارز قاچاق، امکان ثبت‌نام در سامانه و دریافت رمز ورود جهت احراز هویت دارندگان و مشخصات دستگاه‌ها توسط وزارت صمت فراهم خواهد شد.

دارندگان دستگاه‌ها باید مشخصات هویتی خود را به همراه تعداد، نوع، مشخصات فنی، مدل و سریال دستگاه‌ها را در این سامانه وارد کنند و موارد اشاره‌شده در دستورالعمل را مدنظر داشته باشند، اهم موارد بیان‌شده در این دستورالعمل به شرح زیر می‌باشد:

  • دارندگان دستگاه‌ها باید به مواردی بیان‌شده در ذیل توجه داشته باشند:
  • فعالیت دستگاه‌ها تنها در محل‌های مجاز، امکان‌پذیر است.
  • مدت‌زمان خود اظهاری دارندگان دستگاه تا یک ماه بعد از اعلام وزارت صمت می‌باشد.
  • تعیین ارزش و حقوق عوارض دولتی توسط گمرک و اعلام آن به وزارت صمت ظرف مدت حداکثر یک ماه
  • تجهیز اتصال سامانه ثبت اطلاعات وزارت به درگاه پرداخت الکترونیکی توسط وزرت صمت جهت پرداخت عوارض و حقوق دولتی متقاضیان
  • تخصیص شماره شناسه یکتا در سامانه به ماینرهایی که عوارض و حقوق را پرداخت نمودند جهت ارائه ماینرها به نهادهای نظارتی

این آیین‌نامه، تمامی دستگاه‌ها را موظف به رعایت ضوابط سازمان ملی استاندارد کرده است. در راستای دستورالعمل ارائه‌شده، متهمینی که پرونده آن‌ها توسط مراجع ذیصلاح در حال بررسی است، برای مراحل اظهار دستگاه در مدت‌زمانی یک‌ماهه پس از آغاز به کار رسمی سامانه و براساس دستورالعمل ابلاغی می‌توانند اقدام نمایند.