انتخابات مبتنی بر بلاکچین

انتخابات مبتنی بر بلاکچین به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای انتخابات سنتی و راه‌حلی برای مشکلات  انتخابات الکترونیکی می‌باشد، فناوری بلاکچین مبتنی بر یک بستر غیرمتمرکز بوده و کل پایگاه داده متعلق به بسیاری از کاربران است. استفاده از فناوری بلاکچین در سیستم‌های رأی‌گیری الکترونیکی می‌تواند برخی از چالش‌های موجود در سیستم‌های سنتی را حل کند. هرچند بلاک چین  قرار نیست تمامی مشکلات مربوط به رأی‌گیری آنلاین را رفع کند ولی یقینا یک راه کار مناسب برای افزایش شفافیت و همچنین امنیت در رأی‌گیری‌ها به شمار می‌آید. تیم‌تحریریه انجمن بلاک‌چین خراسان در این مقاله به بررسی انتخابات الکترونیکی بر روی بستر بلاکچین پرداخته است.


انتخابات الکترونیکی


رأی‌گیری یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی به شمار می‌آید که مردم می‌توانند دیدگاه‌های خود را به‌طور رسمی به دولت اعلام نمایند. در انتخابات عمومی هنوز از یک سیستم متمرکز استفاده می‌شود و یک‌نهاد وجود دارد که فرایند آن را مدیریت می‌کند.

انتخابات الکترونیک یا EVOTING، ابتدا در عالم سیاست آغاز شد. انتخابات الکترونیک، یک سیستم جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی است که به کاربران این امکان را می‌دهد که رأی خود را به‌صورت ایمن اعلام و ارائه کنند. این فرایند شامل ثبت‌نام، رأی‌گیری، شمارش و اعلام نتایج می‌شود.
هدف از به‌کارگیری انتخابات الکترونیک، ایجاد شفافیت بیشتر، سرعت عمل و افزایش مشارکت بود. درواقع منظور از سرعت عمل، افزایش سرعت رأی‌گیری برای رأی‌دهندگان و منظور از افزایش مشارکت، برداشتن محدودیت‌های جغرافیایی رأی‌دهندگان می‌باشد. 


معایب انتخابات الکترونیک


باوجود اهداف به کارگیری از انتخابات الکترونیکی، این انتخابات چالش‌های امنیتی فراوانی داشت. دست‌کاری در اطلاعات افراد (هویت‌سازی) و از طرف دیگر نادیده گرفتن برخی از رأی‌ها ازجمله تخلفات صورت گرفته در انتخابات الکترونیکی به شمار می‌آید. برخی از مشکلات موجود در بسیاری از دستگاه‌های انتخاباتی الکترونیکی متمرکز با سازمان‌هایی است که دارای کنترل کامل بر پایگاه داده و سیستم رأی‌گیری می‌باشند. امکان دسترسی به پایگاه داده فرصت‌های فراوانی را برای دست‌کاری داده‌ها به وجود می‌آورد و باعث سلب اعتماد عمومی می‌گردد.


انتخابات الکترونیکی مبتنی بر بلاکچین


فناوری بلاکچین به‌عنوان یک راه‌حل برای مشکلات مطرح شده در انتخابات الکترونیکی معرفی می‌شود، این فناوری مبتنی بر یک بستر غیرمتمرکز بوده و کل پایگاه داده متعلق به بسیاری از کاربران است. استفاده از فناوری بلاکچین در سیستم‌های رأی‌گیری الکترونیکی می‌تواند برخی از چالش‌های موجود در سیستم‌های سنتی را حل کند.


مزایای انتخابات مبتنی بر بلاکچین


رأی‌گیری مبتنی بر بلاک چین می‌تواند منافع بسیاری داشته باشد. بلاکچین شفافیت پروسه رأی‌گیری را بیشتر می‌کند. امنیت رأی‌گیری را ارتقا می‌بخشد و امکان هک شدن نتایج آرا را کاهش می‌دهد. فناوری بلاکچین اجازه می‌دهد تا رأی‌دهنده بتواند درستی رأی داده‌شده خود را سنجش کند. همچنین در این روند دیگر نیازی به‌صرف منابع اضافی یا حتی حضور فیزیکی ناظران و رأی‌دهندگان نخواهد بود.


چالش‌های انتخابات بلاکچینی


انتخابات با بلاکچین

در حال حاضر چالش‌های مهمی که رای گیری بر بستر بلاکچین با آن روبه رو است مسئله مربوط به ناشناس ماندن هویت رای‌دهنده و همچنین صحیح بودن هویت او برای رای دادن است. شایان ذکر است که بلاکچین در سیاست از طرفی کارها را راحت می‌کند ولی از طرفی ساختارهای جدید را تحمیل می‌کند.

ایجاد یک سیستم رأی‌گیری الکترونیکی رضایت‌بخش که بتواند الزامات قانونی قانون‌گذاران را برآورده کند، مدت‌هاست که به‌عنوان یک چالش دیده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود رأی‌گیری مبتنی بر بلاکچین به‌ناچار تبدیل به رویکردی رایج در سراسر جهان شود. برای تسریع این روند، احزاب سیاسی در کشورهای مختلف باید همچنان به نفع استفاده گسترده از تکنولوژی گام بردارند. علاوه بر این، به‌طورکلی استفاده از فن‌آوری بلاکچین در صنایع مختلف، تکنولوژی را بهتر شناسانده و شانس این سیستم را برای استفاده در سراسر جهان افزایش می‌دهد. درنهایت و مهم‌تر از همه، دولت‌ها باید تمایل داشته باشند روند دموکراسی را در کشورهای خود بهبود بخشند و صدای آن را به‌عنوان مظهر قدرت و توانایی صدای مردم خویش بشنوند.


جمع‌بندی


بلاک چین نیز مانند سایر تکنولوژی‌های نوظهور دیگر قرار نیست تمامی مشکلات مربوط به رأی‌گیری آنلاین را رفع کند. اگر چالش‌های مربوط به ناشناس ماندن هویت رأی‌دهنده و تصدیق هویت او برطرف گردد، به‌کارگیری آن مزیت‌هایی همچون ثبت دقیق اطلاعات و عدم امکان دست‌کاری آن‌ها را در پی خواهد داشت.

 بلاک چین امروز مانند اینترنت در سال‌های ۱۹۹۳ است. در آن زمان همه‌ی افراد قصد ورود به این حوزه را داشتند. ۱۰ سال طول کشید تا کاربردهای واقعی آن مشخص شوند و بسیاری با سرمایه‌گذاری‌های بی‌مهابانه در آن فضا غرق شدند. بلاک چین نیز درست در همین فضا قرار دارد تازه‌واردان محدودی به آن ورود کرده‌اند اما  هنوز ورودکننده‌های نهایی‌ای که بر بازار چیره شده و بقیه‌ی رقبا را مغلوب می‌کنند ظهور نکرده‌اند.

با توجه به این مسئله که دولت‌ها همیشه برای ورود به یک نوآوری، آهسته عمل می‌کنند، به نظر می‌رسد انتخابات ملی مبتنی بر بلاک چین چندین سال طول بکشد. چنین سیستمی پیش از آن‌که بتواند در مقیاس ملی پیاده‌سازی شود به آزمایش‌ها گسترده‌ای نیاز دارد چراکه انتخابات ملی یک کشور مسئله‌ای نیست که بتواند با شکست یک فناوری دچار آسیب شود.