دانشجویان ایرانی کلاس آموزش برنامه‌نویسی اتریوم به بهانه تحریم توسط سرویس اقتصادی موسسه کانسنسیس از شرکت در کلاس‌های خود محروم شدند.

موسسه کانسنسیس، ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری ارزش مجازی اتریوم، 50 نفر از دانشجویان ایرانی کلاس آموزش برنامه‌نویسی اتریوم را اخراج کرد. هر چند که اکثر این دانشجویان دوره آموزشی خود را به پایان رسانده بودند؛ اما به دلیل عدم مجوز شرکت در امتحانات پایان دوره، این افراد موفق به دریافت گواهی تایید پایان دوره خود نخواهند شد.

این خبر در ایمیل ارسالی توسط این موسسه در 13 نوامبر به دانشجویان ایرانی شرکت کننده در این دوره اعلام شد. متن این ایمیل به شرح ذیل است:

«متاسفانه باید به شما اطلاع دهیم که ثبت‌نام و حضور شما در آکادمی کانسنسیس و دسترسی شما به این پلتفرم به حالت تعلیق در آمده است. بررسی سوابق اخیر نشان می‌دهد براساس اعلام خودتان، شما در کشوری مستقر هستید که با توجه به قوانین آمریکا، ارائه کالاها و سرویس‌ها به آن کشور مذکور ممنوع است.»

مسئله تعلیق دانشجویان ایرانی کلاس آموزش برنامه‌نویسی اتریوم نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا روی صنعت ارز دیجیتال که یک صنعت بدون مرز جغرافیایی است نیز تاثیر گذاشته است. هرچند ارسال پول از آمریکا به ایران ممنوع است، اما برای آموزش شهروندان کشورهای تحت تحریم تا به امروز ممنوعیت مستقیمی مشاهده نشده بود.

جالب است بدانید این موسسه که واقع در منطقه بروکلین شهر نیویورک است، پیش‌تر مدعی بود برای دانشجویان ایرانی خدمات آموزشی رایگان و برای بانوان ایرانی نیز بورسیه تحصیلی اختصاص می‌دهد؛ اما در حال حاضر این موسسه سیاست‌های خود را به صورت کامل تغییر داده است.

ولی اِلو خیمنز (Elo Gimenez)، رئیس بخش روابط عمومی جهانی کانسنسیس، در این خصوص بیان می‌کند: «کانسنسیس به ایجاد اقتصاد دیجیتال آینده و همچنین پیروی از قوانین آمریکا در تمام امور خود متعهد است. این تعهد در مفاد قوانین استفاده از سرویس‌های ما نمود پیدا کرده است.»

هرچند در حال حاضر علت اصلی تعلیق دانشجویان برنامه‌نویس ایرانی و تغییر در موضع‌گیری‌های این شرکت به صورت کامل مشخص نشده است. اما این تصمیم سبب گردیده که دقیقا چند هفته قبل از پایان برنامه درسی در تاریخ اول دسامبر، دسترسی دانشجویان ایرانی به محتوای آموزشی لغو شود و این اتفاق باعث ناامیدی و سردرگمی آنها شده‌است.

شایان ذکر است که در اوایل سال جاری هفت نفر از گروه زنان ایرانی به واسطه کریپتو کوین ایران (CoinIran) واقع در ایران و توسط آکادمی کانسنسیس توانستند به صورت رایگان به تحصیل سالیدیتی، زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند اتریوم بپردازند. با توجه به اینکه آموزش در تحریم‌های علیه ایران وجود ندارد، امید است که به‌زودی شاهد لغو این تصمیم توسط موسسه کانسنسیس باشیم.