سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در سخنان خود به لزوم استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های داخلی تبادل رمز ارزها تاکید کرد. او گفت نباید مانع تبادل ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های داخلی شویم و محدودیتی برای آن‌ها ایجاد کنیم.


غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی خود با خبرنگاران در مورد ضرورت قانون‌گذاری در حوزه رمز ارز سخنانی را بیان کرد. وی با تاکید بر ساماندهی پلتفرم‌های داخلی تبادل عدم‌محدودیت پلتفرم‌های داخلی رمزارزها نیز اشاره نمود. او افزود: «ساماندهی و استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های داخلی جهت تبادل رمز ارز یک امر اجتناب‌ناپذیر است و کسی با آن مخالفتی ندارد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که ساماندهی و قانون‌گذاری در  حوزه رمز ارزها به معنای محدودسازی و سوق دادن کاربرها به سمت پلتفرم‌های خارجی نیست.»

او در ادامه بیان کرد که پلتفرم‌های داخلی رمز ارزها در کشور از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و باید از آن‌ها حمایت کنیم؛ بنابراین نبایستی برای پلتفرم‌های داخلی رمزارزها محدودیت ایجاد کرد و مانع تبادلات رمز ارزها در کشور شد. وی همچنین افزود: مجلس در حال حاضر به دنبال قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال است و مقرر شده تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه در مجلس با دولت ادغام شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: «رمز ارزها به خاطر ماهیتی که دارند و در فضای غیرواقعی تولید و استفاده می‌شوند، ممکن است برای سرمایه‌گذاران در این حوزه مشکلاتی ایجاد کنند. ضروری است که در این حوزه قانون‌گذاری داشته باشیم. افرادی که می‌خواهند وارد فضای رمز ارزها شده و تبادلات خود را انجام دهند. پلتفرم‌ها و بخش‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند اگر بدانند که قانون پشت آنهاست و از این پلتفرم‌ها حمایت می‌کند، قطعا با دلگرمی بیشتری در این مسیر حرکت خواهند کرد.»

مرحبا تاکید کرد: «باید هرچه سریع‌تر به سمت قانون‌گذاری در حوزه رمز ارزها حرکت کنیم. مجلس نیز تصمیم گرفته این قانون صرفا به صورت یک طرح از سوی مجلس باقی نماند و با همکاری تمام دستگاه‌هایی که در حوزه رمز ارزها فعال هستند؛ نظیر: بانک مرکزی، وزارت اقتصادی، وزارت صمت و وزارت ارتباطات این قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال صورت بگیرد. با یک نگاه بین دستگاهی در تلاش هستیم تا قانون جامعی در این حوزه نوشته شود تا فعالیت‌ها در این حوزه قانون‌مند شود.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان سخنان خودهمچنین به این نکته هم اشاره کرد که در حال حاضر ما با هر گونه محدودیت در حوزه رمز ارزها در کشور مخالف هستیم و معتقدیم که باید در یک فضای قانون‌مند و شفاف حرکت کنیم. هم‌چنین کاربران، پلتفرم‌ها و سایر بخش‌های فعال در این حوزه ه نیز از قانون‌گذاری در بخش ارزهای دیجیتال استقبال خواهند کرد.


انجمن بلاکچین خراسان امیدوارست که هر چه زودتر قانونمندی در حوزه رمزارزها صورت پذیرد و با عدم‌محدودیت پلتفرم‌های داخلی رمزارزها موافق است. همچنین، انجمن بلاکچین خراسان معتقد است که تصویب قوانین در این حوزه نیاز به کارشناسی و بررسی‌های تخصصی دارد و یقینا اعمال محدودیت چاره راه نیست.