انجمن بلاکچین ایران نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد نامه‌ای با موضوع درخواست تشکیل کارگروه مالیاتی تنظیم کرده است. این نامه تشکیل کارگروه ویژه مالیاتی را راهی برای رفع نگرانی‌های حاکمیت درباره موضوع عدم شفافیت در بازار رمزارزها برشمرد.


یکی از دغدغه‌های فعالان بازار ارزهای دیجیتال این است که شفافیت لازم و کافی در مورد ردیف‌های مالیاتی مورد نیاز این بازار وجود ندارد. از طرفی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده برای این بازار تدوین و تصویب نشده است.

در همین راستا انجمن فناوران زنجیره بلوک در تاریخ 17 اردیبهشت 1401 خطاب به وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، آقای دکتر خاندوزی، نامه‌ای را تنظیم کرده است. خواستۀ اصلی این انجمن از وزیر اقتصاد عبارت است از «صدور دستور تشکیل کارگروه ویژه پیرامون مسائل مالیاتی بازار ارزهای دیجیتال، با حضور نمایندگان این انجمن و فعالان این حوزه».

تقاضای تشکیل این کارگروه در راستای تدوین و تصویب دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی مورد نیاز بازار رمزارزها مطرح شده است. اهمیت این موضوع زمانی روشن می‌شود که می‌بینیم در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال، به عنوان یک دارایی امن و مطمئن، در میان ایرانیان به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند. از طرفی اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی متعددی در قالب سایت‌های مختلف اینترنتی در این عرصه فعالیت می‌کنند.

به اعتقاد انجمن بلاکچین ایران، اگر تشخیص روش و شیوه متناسب با فعالیت‌های حوزه ارزهای دیجیتال صورت بگیرد، نگرانی‌های حاکمیتی در خصوص عدم شفافیت فعالیت‌های این بازار رفع می‌شود؛ علاوه بر این می‌تواند گام بلندی در راستای تحقق عدالت اجتماعی باشد. 

انجمن بلاکچین ایران در بخش پایانی نامۀ خود از وزیر محترم اقتصاد درخواست کرده است که این انجمن، به عنوان تشکل علمی بخش خصوصی، فرصت برگزاری یک جلسه را با ایشان داشته باشد.


انجمن بلاکچین خراسان نیز با حمایت از محتوای این نامه معتقد است که اگر موضوع امور مالیاتی نسبت به بازار ارزهای دیجیتال هرچه زودتر ساماندهی شود، از نگرانی‌های حاکمیتی کاسته خواهد شد؛ همچنین با این کار شفافیت بیشتری ایجاد می‌شود که در هر صورت به نفع اقتصاد و مردم خواهد بود.

مشاهده نسخه اصلی ممهور شده در سربرگ انجمن