‏۱۹ اسفند ۱۳۹۹

‏زمان مطالعه : 4 دقیقه

بیانیه انجمن بلاک چین خراسان پیرامون مسائل اخیر حوزه رمزارزها

بیانیه انجمن بلاکچین خراسان


پیرامون مسائل اخیر حوزه رمزارزها و اخبار مبتنی بر عدم ارائه خدمات پرداخت‌یاری به صرافی‌ها، انجمن بلاکچین خراسان نیز همچون سایر فعالان حوزه بلاکچین، بیانیه‌ای منتشر کرده است. این بیانیه، ضمن محکوم کردن تصمیمات غیرکارشناسی، خواستار تصمیم گیری و قانون گذاری در حوزه تبادلات رمزارزها با حضور متخصصین در این حوزه شده است.


متن کامل بیانیه انجمن بلاک چین خراسان پیرامون مسائل اخیر حوزه رمزارزها به شرح زیر می‌باشد:

باسمه‌تعالی

در دنیای امروز، فناوری زنجیره بلوک و رمزارزها توانسته‌اند جایگاه خود را در اقتصاد جهانی به دست بیاورند. به‌جرأت می‌توان گفت که دیگر به بیت‌کوین و دیگر محصولات مشابه مبتنی بر زنجیره بلوک به‌عنوان یک پدیده نگاه نمی‌شود؛ بلکه به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال پول، ذخیره ارزش و غیره در نظر گرفته می‌شوند. خواه یا ناخواه دولت‌ها، طرفداران نظام مدیریتی متمرکز (سنتی)، مخالفان رمزارزها هستند و به‌طورکلی، بشر باید این تغییر نگرش را بپذیرد و با آن همگام شود تا بتواند مضرات آن را دفع و از مزایای آن استفاده کند.

در کشور ایران نیز با اندکی اختلاف‌زمانی نسبت به برخی نقاط پیشرو در دنیا، رمزارزها در حال فراگیر شدن هستند و شتاب این فراگیری در حال افزایش است. امروزه شاهد هستیم که بسیاری از هم‌وطنان به دنبال راه‌های استفاده از رمزارزها برای انتقال پول در سطح بین‌المللی یا کسب سود از خریدوفروش آن هستند. بر کسی پوشیده نیست که استفاده از رمزارزها چه مزایایی را برای کشورهایی همچون ایران در پی خواهند داشت. مسلماً در اولین گام باید رمزارزها را ابزاری برای کاهش بار فشار تحریم‌ها دانست. تراکنش‌های رمز ارزی برخلاف تراکنش‌های بانکی بدون واسطه و بدون دخالت نهادهای متمرکز انجام می‌شود و هیچ نهادی قادر به اعمال‌نفوذ در آن نخواهد بود. با فراگیرشدن رمزارزها و استفاده از آن در کشور در چشم‌اندازی چندساله فشار تحریم‌های مالی کم و کمتر خواهد شد؛ همچنین رمزارزها را می‌توان پول رایج اقتصاد دیجیتالی در آینده‌ای نزدیک دانست. بدین ترتیب فرصتی بی‌نظیر در انتظار کشورهایی است که از امروز آن را پذیرفته باشند.

برای بهره‌مندی از مزایای ذکرشده نیاز است که تمامی فعالیت‌های مرتبط با این حوزه علی‌الخصوص فعالیت‌های مرتبط با خریدوفروش رمزارزها در محیطی امن، شفاف و مهم‌تر از همه در فضایی قانون‌مند انجام شود. وجود مقررات مدون، کارشناسی شده و در راستای حفظ منافع تمامی ذی‌نفعان در ابتدا باعث می‌شود که کاربران با اعتماد بیشتر به این مقوله ورود کنند؛ زیرا اطمینان دارند که قانون همواره حامی منافع آن‌ها خواهد بود. صاحبان کسب‌وکار ازجمله صراف‌ها نیز می‌توانند مخاطرات مرتبط با مواجه‌شدن با مقررات نامعلوم، چند تفسیری و متغیر را از ملاحظات مدیریت ریسک خود حذف کنند و در فضایی امن‌تر در جهت خدمت‌رسانی به کاربران رقابت کنند و امکانات مطلوب‌تری را در اختیار آن‌ها بگذارند. قانون‌گذار نیز در این فضا می‌تواند به وظیفه خود، نظارت مستمر بر بازار و حفظ حقوق ذی‌نفعان، به بهترین شکل ممکن بپردازد.

حال با مسائل اخیر حوزه رمزارزها و انتشار اخبار در ارتباط با اعمال محدودیت‌هایی در زمینه تبادل رمزارزهای دیجیتالی در داخل ایران، انجمن بلاکچین خراسان نیز همچون سایر فعالان ارزهای دیجیتال از اقدامات غیرکارشناسی و شتاب‌زده کنونی اظهار تأسف کرده و خواستار تصمیمی درست و شفاف در این زمینه است.

عدم ارائه خدمات پرداخت یاری به صرافی‌های ارزهای دیجیتال و همچنین نبود قانون‌های مدون و شفاف با توجه به علاقه مردم به ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک پدیده اقتصادی نه‌تنها راهگشا نیست بلکه زمینه را برای فعالیت‌های زیرزمینی فراهم می‌کند و سبب می‌شود که مردم به سمت صرافی‌های خارجی سوق پیدا کنند که این امر به تنهایی سبب خروج ارز از کشور می‌شود. شایان‌ذکر است که صرافی‌های ایجادشده در این چند سال عموماً کسب‌وکاری بر پایه‌ای دانش هستند که موجب ایجاد مشاغل متفاوتی در ایران شدند و حذف صرافی‌ها سبب حذف یک ردیف شغلی در کشور می‌شود.

انجمن بلاکچین خراسان تصمیم‌گیری‌های این‌چنینی و در شرایط کنونی کشور را محکوم کرده و خواستار تصمیم‌گیری و تدوین قانون به‌صورت کارشناسانه، در فضایی آگاهانه و با حضور متخصصین حوزه بلاکچین و تبادل رمز ارزها می‌باشد.

روابط عمومی انجمن بلاکچین خراسان
هفدهم اسفند 1399


پیش‌تر نیز یک بیانیه مشترک توسط نظام صنفی رایانه‌ای ایران، انجمن بلاکچین ایران و همچنین انجمن فینتک منتشر شده بود که متن کامل این بیانیه را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید. امید است که قانون‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه تبادلات رمزارزها با حضور متخصصین این حوزه و به صورت شفاف و کارشناسانه صورت بگیرد.


برچسب ها

انجمن بلاکچین ایران

انجمن فینتک

بیانیه انجمن بلاکچین خراسان

تبادل رمزارزها

خدمات پرداخت یاری شاپرک

شفافیت در قانونگذاری

نظام صنفی رایانه‌ای

اشتراک گذاری

دسته بندی ها

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید